De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van irissiebum - WaarBenJij.nu De eerste week zit erop! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van irissiebum - WaarBenJij.nu

De eerste week zit erop!

Door: Iris siebum

27 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

De eerste week in Paramaribo zit er alweer op. We zijn direct geconfronteerd met een aantal problemen. Aangekomen bij Schiphol wilden wij vlug ons toeristenvisum aanvragen, zodat we in alle rust afscheid konden nemen van alle ouders. Echter verliep dit anders...
Aangekomen bij de balie bleek dat wij niet mochten reizen met een toeristenvisum. Met een taxi zijn wij geracet naar het consulaat in Amsterdam. In alle snelheid is er een visum voor ons gemaakt, zodat wij snel terug konden naar Schiphol. Aangekomen bij KLM was de incheckbalie voor de bagage gesloten. Met nog een half uur tijd op de klok konden wij nog wel meereizen met het vliegtuig, mits we de koffers achterlieten..

Om 17.45 uur landden wij in Zanderij, Suriname. Vervolgens werden wij opgehaald door onze huisbaas en naar ons huis gebracht. In dit huis zullen wij de aankomende tien dagen verblijven want ons gereserveerde huis is nog bezet door andere studenten.

Op dinsdag hadden we nog geen plannen, dus daar hebben wij direct gebruik van gemaakt. We hadden de taxi gereserveerd om 1 uur en deze arriveerde om half 3. Zoals velen al zeiden: 'Surinamers zijn erg van de tijd!' (lees: Minimaal 30 minuten tot 1,5 uur te laat)
We hebben een klein gedeelte van Paramaribo stad bekeken. Een ontzettende cultuurshock. Vroeger scheen er zelfs treinverkeer aanwezig te zijn, maar doordat ze in 1975 onafhankelijk zijn verklaard, werd er geen onderhoud meer gepleegd aan zowel trein verkeerd als aan alle gebouwen. Nu ik dit 1 week later typ, is er vanuit mijn beleving al een grote verandering. Ik ben op een andere manier gaan kijken naar deze stad. Nu vallen juist de mooie dingen in Paramaribo mij op, zoals de geweldige palmbomen, bijzondere tempels en moskeeën maar vooral de sfeer onder de mensen.

De dagen daarop volgend hebben wij kennisgemaakt met het onderwijs in Suriname. Een bijzondere ervaring, letterlijk een wereld van verschil. Leerkrachten blijven zonder pardon een uur uit de klas, de gelijkheid tussen leerkrachten en leerlingen is enorm groot. Leerkrachten dwingen veel respect af bij de leerlingen en er vindt weinig interactie plaats. Daarin tegen proberen leerkrachten hun klas erg geletterd in te richten.

Na veel ellende hebben we vrijdag onze koffers in ontvangst mogen nemen! Dit moest natuurlijk gevierd worden waardoor we in het weekend lekker zijn gaan stappen. We hebben genoten van de cocktails bij 't Vat, shotjes bij kroeg Tequila, gezwommen bij ZINresort en genoten van het eten bij bar Zuid.

Volgende week staat ons weer een leerzame week te wachten. We zullen bezoek brengen aan twee basisscholen en gaan naar een binnenlandse school. Het Christelijke Pegagogisch Instituut heeft ons benaderd of wij een week met hen mee zouden willen naar het binnenland. Tijdens deze trip mogen wij werken op een basisschool en zijn wij verantwoordelijk voor een groep in samenwerking met een Surinaamse student. Een geweldig avontuur waar wij allen enorm naar uit kijken maar tegelijkertijd ook erg spannend vinden!

Groetjes uit Suriname!