Lieve Mariet op bezoek in Suriname - Reisverslag uit Sectie Oost, Suriname van irissiebum - WaarBenJij.nu Lieve Mariet op bezoek in Suriname - Reisverslag uit Sectie Oost, Suriname van irissiebum - WaarBenJij.nu

Lieve Mariet op bezoek in Suriname

Door: Iris Siebum

01 Mei 2017 | Suriname, Sectie Oost

Vorige week donderdag heb ik Mariet opgehaald van het vliegveld. Onderweg zijn we gestopt bij een fruitkraampje en heb ik Mariet direct kennis laten maken met de zoete stekelvruchten (tamboetan) van Suriname. In Paramaribo aangekomen heb ik ons huis laten zien en zijn we uit eten geweest bij Souposo, zodat we eindeloos konden bijkletsen. Bij het eerste etentje werd het direct al duidelijk: 'Mariet zet één stap in Suriname en direct wordt mijn alcoholpercentage drie keer verdubbeld.'

De volgende dag moesten we vroeg opstaan want we gingen op trip naar het Brokopondomeer en Blakke Watra. Met een gids inclusief jachtgeweer zijn we vertrokken naar het Brokopondomeer. Vanuit daar zijn we met een speedboot verder gevaren naar een onbewoond eiland. Dit eiland was de slaapplek van die nacht. Eerst hebben we een provisorische hut opgebouwd en onze hangmatten opgehangen, vervolgens gingen we ons avondeten opvissen. We hebben uren gevist en uiteindelijk drie grote vissen gevangen. Ondertussen werd Mariet al aardig benauwd van het idee dat zij tussen alle beestjes in een hangmat moest slapen op een onbewoond eiland. Voordat we gingen slapen heeft Mariet minimaal 10 keer onze luxe slaapplek bestudeerd. De klamboe werd goed vastgeknoopt aan de onderkant zodat er geen beestje in kon komen. 's Avonds zijn we op het onbewoonde eiland op zoek gegaan naar een kaaiman en deze hebben we op 10 meter afstand gespot. Na het kampvuur zijn Mariet en ik samen gaan slapen in één hangmat.

De volgende ochtend hebben we alles opgeruimd en zijn we terug gevaren naar de bewoonde wereld. Met de auto zijn we naar het Blakka Watra gebied gereisd. Het Blakka Watra water is helemaal zwart, dit komt door de hoge zuurgraad van de bladeren die in het water liggen. Vervolgens hebben we een bezoek gebracht aan de Jodensavanne. In 1694 telde de gemeenschap van Jodensavanne 570 Joden met 40 plantages, waarop 9000 slaven werkten. Aan het eind van de dag hebben we met een groep Surinamers en studenten gebarbecued en zijn we tegen 20.00 uur naar huis gereden. Bij thuiskomst wilden we nog even kort een dansje doen bij club Tequila, met als gevolg dat we pas om 7.00 uur in de ochtend in bed lagen. Om 11.00 uur ging onze wekker weer en hebben we de hele dag gerelaxt bij Houttuyn, dit is een zwembad resort aan de Surinaamse rivier.

Op maandag begon ons volgende avontuur, namelijk het beklimmen van de Brownsberg. Met de auto zijn we naar het bovenste puntje van de berg gereden en vervolgens zijn we te voet naar twee watervallen gegaan. Dit klinkt makkelijker dan dat het werkelijk was. De weg er naar toe was vrij stijl en erg hobbelig. Aangezien de bovenste grondlaag van Suriname heel vruchtbaar is, liggen de wortels van de bomen op de grond i.p.v. eronder waardoor je er snel over struikelt. We hebben erg genoten van het prachtige uitzicht op de Brownsberg en van de koude, indrukwekkende watervallen.
De terugreis liep echter minder vlekkeloos. Het had in de nacht veel gerend waardoor onze bus eerst vast zat, twee uur later kwam hij aan en konden we terug naar beneden. Tijdens de terugrit begon de bus ineens te roken en kwam er een enorme vlam uit de motorkap. Als een stel idioten zijn we uit de auto gerend of gesprongen. Mariet is namelijk uit het raam gesprongen met als eind resultaat dat ze allemaal schrammen had. Het bleek dat het achterremlichtje oververhit was en in brand is gevlogen. De Surinamers stapten weer rustig in de auto en de studenten volgden stokstijf. De hele weg naar huis probeerden de Surinamers ons te kalmeren maar wij waren erg opgelucht toen we veilig thuis aankwamen.

Dinsdag was onze volgende dagtrip, namelijk een quadtour. Deze tour bracht ons naar de prachtige natuur van Suriname. We hebben vijf uur lang door de jungle en savanne gecrosst. We moesten door diepe plassen water, takken ontwijken en over houtenstammen om naar de overkant van een rivier te komen. Aan het eind van de dag waren we helemaal zwart en zaten we vol (nieuwe) schrammen. Om de dag helemaal compleet te maken, hebben we een luiaard gezien en mochten we deze vasthouden. 's Avonds zijn we met alle meiden van het huis en de visite uit eten geweest.

Eigenlijk zouden we op woensdag naar Braamspunt gaan om daar dolfijnen en schildpadden te spotten. Na 1 uur te hebben gewacht op onze gids, bleek dat zij ons vergeten was. Welkom in Suriname! Ons geduld wordt hier iedere dag weer op de proef gesteld. Inmiddels zijn we heel flexibel dus hebben we de avond aangepast en zijn we lekker uit eten geweest en hebben we met alle meiden en visite Koningsnacht gevierd bij club Tequila.

Op donderdag en vrijdag heb ik Mariet overdag rondgeleid door de stad Paramaribo, de Hermitage hall (winkelcentrum) en 's avonds zijn we flink uit gegaan. Tussendoor hebben we erg genoten van alle cocktails, vodka's en het heerlijke eten.

Afgelopen zaterdag heb ik Mariet helaas terug moeten brengen naar het vliegveld. De dagen vlogen werkelijk voorbij! Het was echt heel leuk om Mariet alles te kunnen laten zien.

Inmiddels ben ik al twee dagen aan het bijkomen van Mariet haar bezoek. We hebben gemiddeld 4 uur per nacht slaap gehad en mijn lichaam kon de hoeveelheid alcohol ook niet meer aan. Ik kijk terug op negen fantastische, avontuurlijke en zeer hilarische dagen!

• 01 Mei 2017 - 18:22

Marell:

Hoi lieve schat,

Wat onwijs leuk om deze blog weer te lezen!
    Je maakt echt genoeg mee en wat een leuke tripjes.
    Haha, dat je alcoholpercentage verdubbeld werd snap ik wel wanneer Mariet langskomt.
    Goed om te lezen dat jullie genoeg feestjes hebben gevierd! Niets minder dan hier in Nederland haha
    Ik mis je wel hoor moppie!
    Ik wacht nog zes weken om je weer te zien, je bent al op de helft!
    Heel veel plezier nog en lekker genieten van alles wat je mee maakt!

Liefs van mij xxxx

• 01 Mei 2017 - 21:57

Tante Sjenet:

Lieve Iris, wat hebben jullie het geweldig gehad samen in Suriname. Ik heb nu wel heel veel spijt dat we niet hebben doorgezet om ook een reis naar Suriname te boeken en even een kijkje bij jou te nemen. Wat een fantastisch land en wat maak je leuke dingen mee. We hebben het er nu al over om in de nabije toekomst naar Suriname te reizen. Jij kunt ons fantastische tips geven die onbekend zijn bij het reisbureau.
    Ook fijn dat je het zo leuk hebt gehad tijdens Koningsdag, vanaf nu zul je elke Koningsdag vast wel weer even terugdenken aan 2017.
    Vandaag kwam ik er bij ons op het werk achter dat de dochter van een collega vd technische dienst deel uit maakt van jullie groep. Haar naam is Anneke, haar vader heet Frank. Grappig toch? Wat is de wereld dan ineens klein.
    Pas je goed op jezelf, we missen je, zijn erg benieuwd naar al je verhalen, maar zijn tegelijkertijd blij voor je dat je nog 6 weken mag genieten van dit avontuur.
    Groetjes en dikke knuffel van ons allebei.

• 02 Mei 2017 - 10:47

Marissa Dogan:

Wat ontzettend leuk om het zo allemaal te lezen en dat je het zo eg naar je zin hebt... Het klinkt onwijs leuk en erg gezellig allemaal...
    Geniet er nog lekker van en tot snel Dikke Kus xXx

• 02 Mei 2017 - 11:21

Joke Siebum :

Heeeey lieve schat,

Wat gaaf om je blog weer te lezen.
    Hihi Mariët bij de kruipende beetjes,
    gelukkig had je een klamboe.
    Ik denk dat jij er nu wel je angst voor hebt
    overwonnen, of nog niet echt.
    Maar wat te ontzettende mooi trips hebben jullie
    gedaan. Geweldig !!!
    Lekker genieten van de mooie uitjes
    & de drank