Cultuur snuiven in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van irissiebum - WaarBenJij.nu Cultuur snuiven in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van irissiebum - WaarBenJij.nu

Cultuur snuiven in Paramaribo

Door: Iris Siebum

31 Maart 2017 | Suriname, Paramaribo

Terwijl ik dit typ zit ik hier alweer twee weken, de weken vliegen hier voorbij!

In de loop van de tijd komen we erachter dat de Surinamers erg veel waarde hechten aan formele kleding. Zo kwamen wij afgelopen dinsdag bij de Vreemdelingendienst, om ons visum te verlengen, met een korte broek, okselmouwshirtje (hempje) en teenslippers. Bij binnenkomst kregen we al enige aandacht, vervolgens kwam er een man naar ons toe en attendeerde ons erop dat wij op deze manier niet geholpen werden. We konden weer terug naar huis, want we waren te ‘schaars’ gekleed. Van deze situatie hebben we meteen gebruik gemaakt en gingen bij de dichtstbijzijnde winkelhal shoppen.

Vervolgens had ik een route uitgestippeld, zodat we Paramaribo nog beter konden leren kennen. Deze route ging langs de Palmentuin, het Zeelandia fort, monumenten, het onafhankelijkheidsplein, de bloemenmarkt, een aantal kerken en tempels, de waterkant en natuurlijk verschillende cafeetjes. Het is indrukwekkend om te zien hoe veel invloed de Nederlanders hebben gehad op dit prachtige land.
Bijna op elke hoek staat een monument met een bepaalde gedachte erachter. Zo is het onafhankelijkheidsplein opgedragen aan de heer Johan Adolf Pengel. Hij heeft voor het vliegveld in Zanderij gezorgd zodat de Surinamers onafhankelijk zijn waar ze naar toe willen. In de Palmentuin staat een monument met de letterlijke tekst: ‘Dit monument wordt opgedragen aan mijn zoon Ruben die omkwam door verstikking in de koelkast in 1966. Het is een waarschuwing aan de Surinaamse gemeenschap om beter op hun kinderen te letten.’

Woensdag zijn we weer richting de Vreemdelingendienst vertrokken, met een lange broek, shirt met lange mouwen en dichte schoenen. We konden direct ons visum verlengen t/m 11 juni.
’S middags gingen we naar een nieuwe basisschool. De Kangoeroe school, dit is een privé basisschool. We kwamen aan en merken meteen verschillen op: een digibord, veel visueel materiaal, zichtbare visie en misie en een zwembad. Op donderdag hebben we een dag meegekeken in verschillende groepen. In vergelijking met de openbare school waren deze leerlingen veel luidruchtiger en brutaler. De leerkrachten differentieerden tussen de leerlingen en maakten gebruik van materiaal.

Gisteravond zijn we verhuisd naar het andere huis, in dit huis verblijven we de aankomende twee en een half maanden. Het huis is schoon en de locatie is super! We hebben nu allen onze eigen kamer en airco. We zullen hier de aankomende tijd absoluut genieten! Als afsluiting zijn we met z’n allen uit eten gegaan bij een fantastisch lekker restaurant.

Straks vertrekken we richting White beach, zodat we lekker kunnen bijkomen van de leerzame week.
Aanstaande zondag gaan we naar het binnenland en worden we gekoppeld aan Surinaamse student. Met deze Surinaamse student moeten we lessen voorbereiden en zijn we de hele week verantwoordelijk voor een groep. Ik ben dus voor een week juf Iris in Suriname!

• 31 Maart 2017 - 14:08

Teun:

Noh juf Iris, ik wilde toch even laten weten dat ik je blog nu wel heb gelezen!

Doei

• 31 Maart 2017 - 14:35

Leerling Groep 6:

Juf Iris, kun je mij uitleggen wat een oksel mouw shirtje betekend?

• 31 Maart 2017 - 15:17

Joke (mam):

Lieve juf Iris,
    Wat een ontzettende mooi blog,
    kijk er iedere x naar uit.
    Lieve groetjes daar,
    & geniet !!!

• 31 Maart 2017 - 23:51

Iris Siebum:

Een okselmouwshirtje is hetzelfde als een hempje met spaghetti bandjes. In Suriname noemen ze het okselmouwshirtje!

• 01 April 2017 - 19:51

Tante Sjenet:

Eindelijk de rust gevonden om je blog eens rustig te lezen. Heel erg leuk, blijf dit alsjeblieft volhouden zodat wij kunnen meegenieten. Have fun !