NO SPANG - Reisverslag uit Sectie Oost, Suriname van irissiebum - WaarBenJij.nu NO SPANG - Reisverslag uit Sectie Oost, Suriname van irissiebum - WaarBenJij.nu

NO SPANG

Door: Iris Siebum

08 Mei 2017 | Suriname, Sectie Oost

Fa a waka? (lees: Hoe gaat het met je?)

Ik zal vertellen hoe het met ons gaat.. Naast al het moois wat we zien, werken we ook erg hard aan ons project. We hebben alles op papier en nu is het een kwestie van uitvoeren. Onze kennisclips moeten ingesproken worden door Surinaamse studenten en onze scripties voor de praktijkvoorbeelden moeten uitgespeeld worden op de basisscholen.

Afgelopen dinsdag hadden we een afspraak met de Surinaamse pabo en wilden we beginnen met het inspreken van onze kennisclips. Voorafgaand hadden we afspraken gemaakt met studenten zodat alles perfect zou verlopen, echter verliep dit anders. Het onderwijs in Suriname is aan het staken vanwege financiële redenen. Voor de vakantie, inmiddels 4 weken geleden, zijn ze daar mee begonnen maar helaas hebben de stakingen nog niets opgeleverd. De scholen blijven doorgaan met staken.. Op de Pabo wordt geen les gegeven. Je treft enkel studenten aan die op school moeten komen vanwege hun afstuderen, verder is er geen enkele student. Ook de studenten waar wij een afspraak mee hadden, waren nergens te bekennen..
Gelukkig werden we goed opgevangen door de Nederlands docent en zijn we opzoek gegaan naar een oplossing. Deze oplossing hebben we gevonden waardoor 3 van de 8 kennisclips zijn ingesproken.
Op vrijdag zouden we langs de basisschool gaan. Aangekomen op de basisschool zag het er al enigszins chaotisch uit, terwijl dit normaal absoluut niet het geval is. Na een gesprek met de directeur bleek dat de leerkrachten een sit-downstaking houden. De leerkrachten geven les t/m 10 uur en daarna gaan ze op het schoolplein zitten totdat de school is afgelopen. De leerlingen blijven in hun lokaal, rennen wat rond en staren om zich heen. Sommige ouders halen hun kinderen na 10 uur op van school.
Het is onbekend hoelang de stakingen nog doorgaan. De overheid heeft uitspraak gedaan dat leerkrachten in juni geld zouden krijgen, maar dit is natuurlijk afwachten.. Tot die tijd wordt er gestaakt en geldt voor ons 'NO SPANG!'

Verder zijn we de hele week bezig geweest met school, weliswaar thuis..
In het weekend hebben we weer allemaal leuke trips gepland. Zaterdag zijn we met een aantal meiden naar de Vlindertuin, Birdpalace, houtmakerij, pottenbakkerij, een marrondorp en naar een indianendorp geweest. Het bijzondere aan de trip vond ik de culturele gewoontes van het marrondorp. In het marrondorp hebben ze bijvoorbeeld een vrouwenhuis, waar vrouwen verblijven wanneer ze menstrueren. Hilarisch is dat sommige vrouwen spontaan 3 weken in een maand ongesteld zijn. De mensen van het dorp mogen wel naar de overkant van de rivier zwemmen, maar niet terug want dat is te gevaarlijk. Op zondag mogen de mensen niet in de rivier baden want dat brengt ongeluk en zul je de volgende keer gebeten worden door een piranha. Bijzondere culturele tradities terwijl de leefomstandigheden steeds moderne worden.

Op zondag zijn Marloes en ik vroeg opgestaan om een bezoek te brengen aan verschillende markten. We zijn bij de vlooien-, Javaanse- en Chinese markt geweest. Vervolgens hebben we een bezoek gebracht een Fort Zeelandia. Hier kregen we een bijzondere rondleiding en vielen ineens puzzelstukjes, wat betreft de geschiedenis van Suriname, op hun plaats.

Helaas is het weekend weer voorbij en gaan we vandaag weer hard aan het werk met onze schoolopdracht. Gelukkig kunnen we uitkijken naar vrijdag want dan gaan we vier dagen op trip naar de Blanche Marie.

Warme groetjes uit Suriname!

• 08 Mei 2017 - 16:15

Joke Siebum :

Heey LIEVERD,
    Natuurlijk keek ik alweer uit naar je mooie en indrukwekkende blog.
    Wat heb je weer veel meegemaakt en laat je ons weer meekijken in jullie mooie landje. Het lijkt wel een snoepreisje.
    Wat beleven jullie mooie avonturen. Je zou het zo een reisprogramma van Floortje of Erica Terpstra kunnen noemen, wat een geweldige ervaring !!! En wat een geluk dat jij dat kunt en mag.
    Geweldig !!! Meid , geniet er lekkerrrr van !!!

Ik hou van je !!!
    Dikkkkkkke knuffel en liefs,